Het ging op de eerste dag van het nieuwe jaar mis met een elektrische RET-bus in Overschie en nu op de derde dag ook. Oud-raadslid Dries Mosch was er eens op gaan letten tijdens zijn dagelijks fietsinspecties in Overschie en kwam nu weer een pechvogel tegen op de Lugt, niet ver van het oude centrum. En ook nu moest er een benzine- of dieselbus aan te pas komen om de passagiers van de groene bus naar hun bestemming te brengen.
Er staan momenteel 22 van de 55 volledige elektrische bussen in de garage met stroomstoringen.
Mosch checkte het bij de monteurs, die overal in Rotterdam hals over kop moeten komen opdraven om de uitstootvrije bus aan de praat te krijgen. In één weekend in Overschie lukte dat twee keer niet en moest er een takelbedrijf worden ingehuurd.
Het Rotterdamse vervoersbedrijf RET introduceerde op 16 december 2019 samen met opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeente Rotterdam 55 volledig elektrische bussen. In 2030 moet de gehele busvloot van de RET, in lijn met de landelijke afspraken en de afspraken met de MRDH, uitstootvrij zijn.
De 55 bussen doen niet alleen Rotterdam aan, maar ook Schiedam en Vlaardingen – allemaal op routes waar luchtkwaliteit een aandachtspunt is. Met de introductie van de bussen wordt jaarlijks meer dan een miljoen liter diesel en ruim 4 duizend ton CO2 bespaard.
Tenminste: als ze het doen.